Vår historia


Ferrari Club Sweden är en ideell förening för personer intresserade av Ferrari-bilar och dess historia. Klubben en klubb med gamla och fina anor och bildades redan 1972. Allt sedan starten har regelbundna aktiviteter anordnats och goda kontakter med fabriken upprätthållits.

Idag över 45 år efter denna första träff har klubben ca 400 medlemmar, Klubben bytte namn 2008 och heter sedan dess Ferrari Club Sweden. Flera av bilarna på bilderna finns kvar i Sverige, och i vissa fall även kvar hos samma ägare som varit med under alla år.

1972


Oktober
Ferraristi Svezia tillkom en lördag eftermiddag.

Här följer en kort berättelse om den FÖRSTA träffen.
Ferraristi Svezia tillkom en lördag eftermiddag i oktober 1972. Närvarande och initiativtagare var Tom Trana, Rein Tomson och Christer Mellin som alla tre mötte upp i var sin Ferrari (250 GT Lusso serienr 5847GT, 250 GTE serienr 2349GT respektive 500 Mondial serienr 0408MD) vid Masthuggskyrkan i Göteborg. Kontakter hade dessutom redan upprättats med Peter Lindqvist och Ingvar Sjöstrand i Stockholm, och med Anders Janson i Örebro.

Man bestämde vid detta möte att bilda en svensk Ferrariklubb och planerade även den första stora träffen på Västanå Slott utanför Gränna i augusti 1973. Då kom 13 st Ferrari och ytterligare ett antal ägare. Detta var ett mycket stort antal för en så liten Ferrari-nation som Sverige var på den tiden, vilket visar att intresset för en organiserad märkesklubb var mycket stort redan från starten.

Namnet Ferraristi Svezia är naturligtvis italienska och betyder "Svenska Ferrari-entusiaster", vilket passar bra eftersom det redan tidigare under vår första generalagent Tore Bjurströms tid fanns en sammanslutning med samma namn. Ferraristi Svezia är dessutom erkänd av fabriken i Maranello sedan starten 1973.

Historiska foton och filmer har i hög tillhandahållits genom Rein Tomsons medverkan. Klubben har digitaliserat dessa för bevarandet av klubbens historiska arv.

Våra historiska träffar.


1976


Maj
Röstånga/Knutstorp. Årsmöte och banträff.
Juni
Anderstorp. Sveriges Grand Prix.
Augusti
Västanå Slott/Mantorp Park. Höstträff med banträff.



1977


Maj
Röstånga/Knutstorp. Årsmöte och banträff.
Juni
Anderstorp. Sveriges Grand Prix.
Augusti
Svartå Herrgård/Gelleråsen. Höstträff med banträff.



1978


Maj
Lerum. Årsmöte och 5-års jubileum samt 1:a Svenska Ferrari-Rallyt.
September
Gysinge Wärdshus 1780. Höstträff och extra årsmöte.





1979


Maj
Göteborg. Motorama
Maj
Hennicke Hammars Herrgård/Gelleråsen. Årsmöte och förarkurs.
September
Svartår Herrgård/Gelleråsen. Höstträff och extra årsmöte/banträff.


1980


Augusti
Lökebergs Gård, Bohuslän. Årsmöte och 2:a Ferrari-Rallyt.


1981


Maj
Svartå Herrgård/Gelleråsen. Årsmöte och banträff.



1982


Maj
Svartå Herrgård/Gelleråsen. Årsmöte banträff.



1983


Maj
Svartå Herrgård/Gelleråsen. 10-års jubileum och banträff.


Historiska filmer



Ferraristi Svezia grundas på Västanå Slott utanför Gränna i augusti 1973

Filmen fortsätter med en klubbträff med möte på Breviksgården på Lidingö, utflykt till en klassisk veteranbilsmarknad i Stockholm, ett lantligt besök hos den välkände motorjournalisten Gunnar Elmgren på Lidingö som ägde både en Ferrari och en Maserati F1:a. Träffen avslutas med lunch på Wärdshuset Koppartältet i Hagaparken.

Första officiella fabriksbesöket av Ferraristi Svezia - Ferrari Club Sweden

Vi besöker gjuteriet, motorsammansättningen, produktionslinan och ser nya 365 GT4 BB, 365 GTB/4 Daytona, 308 GT4, Dino 246 GT och gatuscener från Modena och Maranello. I några sekunder ser vi Enzo Ferrari på väg in till Ristorante Cavallino för sin lunch.

Vi besöker fabrikens kända och numer rivna serviceverkstad Assistenza Clienti på Viale Trento e Trieste i Modena. Filmen avslutas med ett intressant besök hos Carrozzeria Scaglietti och en kort visit hos Maserati, i Modena.


Ferrari Club Sweden, Ferraristi Svezia, på Kinnekulle Ring 1974 och Monza Historic Race Coppa Europa 1981

Ferraristi Svezia, Ferrari Club Sweden, inleder med en samling hos Rein Tomson i Göteborg, som även initierade och stod för "fullblodsträffen" på Kinnekulle Ring, den 18 maj 1975. Vi ser en Maserati 3500 från Stockholm, Ulf "Barbarossa" Bomans 275 GTB Short Nose, Jens Larssons vita Mercedes 300 SL och Rein Tomsons silver 300 SL, Roy Noréns Porsche Carrera - ex C-G Hammarlund, och så Christer Mellin i röd Ferrarikeps. Vi ser bilarna tampas på banan. Träffen berättas om i en artikel i Ferraristi Svezia Periodico nr 3-4.

Andra delen tar oss till Monza och det historiska racet Race Coppa Europa 1981. Vi ser i inledningen vid tåget en av klubbens grundare Christer Mellin. På Monza är det mest italienska ekipage, många av dem tillhörande Signore Violati som ägde Bellancauto. Bland bilarna i racet finner vi en ganska ovanlig blå 250 MM, en gul nr.3 250 GT SWB #3175 - en fabrikspreppad GTO-mula som här körs av Dr. Giuseppe Lucchini, en nr.12 250 GT SWB - en SEFAC Hot Rod då ägd och körd av schweizaren och plastmagnaten Albert Obrist - den köptes senare av självaste Clay Reggazoni! Albert Obrist startade sist och vann ändå loppet. Kvinnan i grönt var hans nyfunna unga Parismodell.

Avslutningsvis är vi på väg till Crepaldi, Ferrariagenten i Milanos innerstad. En legendarisk agent och en av Ferraris allra äldsta återförsäljare.


Svenska Ferraristi's besöker det internationella Ferrari- och Bugattirallyt i samband med Prescott Hill Climb i England i juli 1972

Rein Tomson filmar och Peter Lindqvist skymtar förbi, även Christer Mellin deltog. De tre kommande grundarna av vår klubb deltog med Reins silvergrå 250 2+2 GTE (nr O69) som lite senare ses uppför backen. Ett 60-tal klassiska Ferrari förevisas och vi ser några ta sig an backtävlingen. Bland alla fantastiska fordon märks 250 SWB, 275 GTB, 330 GTC, 365 GTB/4 Daytona, 250 GTO, 246 Dino GT, 225 S, 250 LM, 340MM, 500 Mondial, Dino 206 SP och många fler. En GTO (-62) ägs av Jess Pourret och den andra GTO (-64) av Lord Bamford (nr.46). För 250 GTO presenteras några mycket fina sekvenser.

Efter Prescott ses man för en champagnelunch på ferrarientusiasterna Roy & Rhona Taylor's Mansion ute på landet. Filmsekvensen är kort.

Resan fortsätter för våra vänner till ett exklusivt cocktailparty hos Lord Anthony Bamford (JCB). Här dyker även rariteter upp som ytterligare två 250 LM, en 512 S Spider, en 512 M, och den tidigare 206 SP:n. De flesta av dem ägs av Lord Bamford med söner. Vi ser även David Clarkes P4 (nr.23) och hans GTO -62. Några av bilarna från rallyt på Prescott och lunchen hos Taylors sluter upp. Bilarna rastas nu ganska friskt på Oulton Park.

Englandsbesöket avslutas med några minuter hos Maranello Concessionaires i Surrey. Vi bjuds på härliga sekvenser och i verkstaden ser vi främst Dino 246 och Daytonas inne för service, som var några av periodens mest aktuella kundbilar.